GTL-TAXI
Nationale Groepering van Ondernemingen met Taxi- en Locatievoertuigen met chauffeur

04/08/2025 - IBAN-naamcheck bij overschrijvingen

Banken voeren nu opnieuw een IBAN-naamcheck in


Nog al te vaak slagen oplichters er in facturen te onderscheppen, en er hun eigen rekeningnummer op te plaatsen. De klant betaalt dan onwetend op het rekeningnummer van de oplichter, met alle gevolgen van dien. Om dat soort fraude bij overschrijvingen tegen te gaan, voeren alle banken nu opnieuw een IBAN-naamcheck in.

Hoe zal dat praktisch verlopen? 

Wanneer je een overschrijving wilt doen, zal de bank vragen om  niet alleen het rekeningnummer op te geven waarop betaald moet worden, maar ook de naam van de leverancier. 

Jouw bank verifieer dan bij de bank van de begunstigde of het rekeningnummer (IBAN) en de naam van de begunstigde overeenstemmen. Als klant hoef je hiervoor geen bijkomende stappen te ondernemen want dit gebeurt automatisch. 

Als de naam en het rekeningnummer klopt met de gegevens die de bank kent, dan krijg je een groen vinkje. Is er een kleine afwijking (bv. een spelfout) dan krijg je een oranje vinkje. Komt de naam helemaal niet overeen met de gegevens die de bank kent over het ingevoerde rekeningnummer, dan krijg je een rood vinkje. Dat gebeurt allemaal in een fractie van een paar seconden, er is dus geen vertraging. 

De oranje en rode vinkjes beletten je ook niet om de betaling alsnog uit te voeren. Ze zijn enkel een waarschuwing, waardoor je weet dat er een probleem kan zijn, en je dus de kans krijgt om de gegevens nog eens te controleren.

Hoe vermijd ik problemen? 

Banken voeren voor deze controle een link in met de gegevens uit de KBO. Als ondernemer kijk je dus best nog even na of alle gegevens in de KBO over jouw onderneming correct zijn. Voeg dus zeker jouw handelsnaam toe in de KBO, en vermeld die ook op jouw facturen. 

Een uitgebreide FAQ vind je ook op de website van Febelfin: FAQ: Verificatie van de naam van de begunstigde | Febelfin.  

Top