Minister De Ridder heeft op 5 juni in de commissie Mobiliteit en Openbare Werken van het Vlaams Parlement aangegeven dat zij geen verdere versoepelingen met betrekking tot de regelgeving inzake taalvereisten voor taxibestuurders in het vooruitzicht plaatst.
Zij verklaarde dit in haar antwoord op een vraag van Carmen Ryheul (Vlaams Belang).
Er wordt dus geen gevolg gegeven aan het voorstel van oplossing van GTL en het Sociaal Fonds om de nieuwe bestuurderspas uit te reiken aan chauffeurs die nog steeds een A2 taalkennisniveau hebben, mits het verplicht volgen van een taal-praktijkopleiding/kort taalbad over het vocabularium van een taxichauffeur.
Het verslag van de Commissievergadering
De vraag om uitleg over de vernieuwing van de bestuurderspassen in 2025 en de toepassing van de taalkennis vereiste vindt u hier, samen met het antwoord van Minister De Ridder
G.T.L. wordt met de vinger gewezen omdat onze groepering opgekomen is tegen het ontslag of faillissement in Vlaanderen van 20 % – oftewel 2.573 van de 13.322 taxibestuurders- die het vereiste taalniveau niet behaald hebben (B1-). Dit zijn de cijfers die in de Commissie geciteerd werden. Maar de realiteit ligt nog een stuk hoger aangezien er eind mei al 18.765 Vlaamse bestuurderspassen uitgereikt en actief waren en 20 à 30% niet zouden beantwoorden aan de taaleis.
"Het komt niet in orde"
(De beroepsfederatie GTL) krijgt nu als als enige keuze van de Minister om "mee te geven aan de taxichauffeurs dat het niet in orde komt, dat ze in contact is met de administratie en het kabinet en dat het niet verlengd wordt. Dan zullen ze (de 2.573 taxibestuurders) dus Nederlands moeten leren".
Dat doen, we met deze nieuwsbrief.
Maar we voegen er wel aan toe dat de regering hiermee in de meest diverse sector van Vlaanderen, duizenden hardwerkende mensen hun werk wil afnemen. Waarvan sommigen al 10 jaar in de sector actief waren.
Hopelijk vinden deze een alternatief op de arbeidsmarkt. Het beroep van taxichauffeur is (was?) net een ideaal eerste job, als werknemer of als zelfstandige, om zijn weg te vinden op de Vlaamse arbeidsmarkt. En de taxichauffeur is een knelpuntberoep: het is niet eenvoudig om nieuwe chauffeurs te vinden. Dat wordt nu nog moeilijker.