GTL-TAXI
Nationale Groepering van Ondernemingen met Taxi- en Locatievoertuigen met chauffeur

06/04/2023 - Europese Green Deal

Europese Taxisector wil stimulerend beleid; geen verplichte aanschaf van elektrische voertuigen

Het werkprogramma van de Europese Commissie voor 2023 bevat een initiatief inzake de vergroening van de bedrijfsvloten. 

Dit moet passen in het kader van de beleidsdoelstelling "European Green Deal dat ondermeer het duurzaam vervoer wil bevorderen. De initiatieven (al dan niet van wetgevende aard) die de Commissie over die  "vergroening van bedrijfsvloten" zal indienen, moeten in het derde kwartaal van 2023 goedgekeurd worden. Hoewel we de inhoud ons nog onbekend is, hebben de IRU-leden hierover al een standpunt ingenomen.

De IRU wil niet dat de privébedrijven van de taxisector onredelijke eisen opgelegd krijgen; zij worden met privékapitaal gefinancierd en zijn als enige verantwoordelijk voor de risico's van hun activiteiten. 

Met kracht verwerpt de Internationale organisatie elk initiatief om aankoop van welk type voertuig dan ook – inclusief zero-emissie voertuigen -  op te leggen. 

In het onderstaande persbericht heeft  de IRU en de Europese organisatie “Taxis for Smart Mobility (T4SM)” de EU-vervoerscommissaris opgeroepen om de taxibedrijven via stimulansen de omslag naar een emissievrije vloot aan te zetten en niet te kiezen voor een interventionistisch beleid dat indruist tegen het basisprincipe van vrijheid van ondernemen in de Europese Unie. 

IRU.org

IRU warns against EU dictating private operators’ market choices

Brussels, 5 April 2023

Transport operators should be able to choose from the options available in a free market. The European Commission’s Greening Corporate Fleets initiative must incentivise transport operators to purchase zero-emission vehicles, not force them. 

The European Commission’s working programme for 2023 anticipates an initiative on the greening of corporate fleets. IRU cautiously welcomes this new initiative, which could provide a non-binding framework for Member States to incentivise private operators to adopt clean technologies.

However, the initiative could lead to the opposite, forcing private operators to buy zero-emission vehicles, in total contradiction to the principles of a market economy.

IRU and Taxis 4 Smart Mobility have called upon Transport Commissioner Adina Vălean to incentivise transport operators to purchase zero-emission vehicles without breaching ownership rights and the freedom to invest private capital. 

IRU EU Advocacy Director Raluca Marian said, “Small and medium-sized enterprises operate on thin margins. They are responsible for their profitability and fully bear any financial losses. 

“The EU cannot tell them how to invest and dictate their market choices.”

“The European Commission’s work on the greening of corporate fleets would truly benefit the sector, and the EU’s broader decarbonisation goals, if the outcome was a recommendation for Member States to use positive government incentives to encourage the uptake of vehicles based on carbon-neutral technologies,” she added.

Top