- Home
Voor de taxisector is de tijdelijke werkloosheid overmacht, tot heden nog nodig voor onze mensen die vervoer uitvoeren van en naar de luchthaven. De B2B-klanten zijn nog niet aan het vliegen.
Daarom vroeg GTL aan Unizo om in de NAR en in de besprekingen met de Federale overheid, voor verlengingen na 31/3 te pleiten.
Dat vervoer bestaat uit 2 categorieën:
- Bedrijven die luchthavenvervoer aanbieden (airport shuttles): veel zelfstandigen maar ook chauffeurs in loondienst.
- Alsook taxibedrijven aan de luchthavens, in de eerste plaats Zaventem (200 taxivoertuigen, 600 chauffeurs, voor het grootste deel werknemers).
Hierna volgt een het recent overzicht van de omzet van de taxibedrijven aan de luchthaven:
Januari 2022 / Januari 2020 : -65 %
Februari 2022 / Februari 2020 : -70 %
Slechts een derde van de taxi's rijdt momenteel aan de arrival van de luchthaven van Zaventem. Als het soepele stelsel van tijdelijke werkloosheid niet verlengd wordt, riskeert men een afvloeiing van werknemers.
Ook in veel andere taxibedrijven is er nog geen werk voor een deel van de chauffeurs, die op de tijdelijke werkloosheid staan. Ook zij missen nog een heropleving van de reisactiviteiten/B2B klanten.