“Klantvriendelijkheid is de belangrijkste vereiste voor een goede taxichauffeur”

Jan De Coninck uit Leuven is onze chauffeur van de maand april. Na een carrière van 12 jaar in Facilities Management, zei Jan twee jaar geleden zijn job én tweede thuis in Hongarije vaarwel. Hij keerde terug naar België en ging aan de slag bij Taxi Axi. Een monoloog over zijn carrière, over het leven als taxichauffeur en het belang van klantvriendelijkheid…

“Hoe ik in deze branche terechtgekomen ben? Daarvoor moet ik een lang verhaal kort samenvatten. Ik heb een tijd in Hongarije gewoond en gewerkt, maar door de economische omstandigheden daar heb ik besloten terug te keren. Na een paar interimjobs kreeg ik de vraag van mijn schoonbroer om hem even bij te staan bij zijn taxibedrijf, dat volop aan het groeien was. Ondertussen werk ik er ruim een jaar, maar ik ben nog niet meteen van plan te stoppen.”

“Als taxichauffeur moet je natuurlijk kunnen omgaan met mensen van alle klassen. De zakenman uit Singapore wil een andere service dan José van het café om de hoek. Soms zitten er ook heel lastige klanten tussen. Langs de kant van de weg moeten stoppen omdat een jongeman dat pintje te veel niet meer kan binnenhouden, een nogal handtastelijke vrouw afzetten bij haar ongeruste familie,… Ik heb het allemaal al meegemaakt in dat ene jaar. Maar ook hier geldt: het is en blijft een klant. En het zijn nog steeds de klanten die ons loon, de benzine, de banden van de wagen betalen.”

“Daarom is klantvriendelijkheid voor mij de belangrijkste vereiste voor een goede taxichauffeur. Tot op zekere hoogte is dat aangeboren: je hebt het of je hebt het niet. Langs de andere kant denk ik dat het, zeker voor jonge chauffeurs, een meerwaarde kan zijn om een aantal basisregels aan te leren in de omgang met klanten.

In februari namen we nog met negen chauffeurs deel aan de opleiding Info on the go, waarbij taxichauffeurs worden opgeleid tot klantvriendelijke ambassadeurs van de stad Leuven. We leerden er niet alleen gepast te reageren op verschillende soorten klanten, maar werden ook rondgeleid langs de verborgen hoekjes van de stad. Hoewel het met mijn terreinkennis in en om Leuven behoorlijk goed gesteld is, leerde ik toch enkele plekjes kennen waar ik nooit eerder was geweest. Een leuke ervaring, en het komt de dienstverlening ten opzichte van de klant alleen maar ten goede.”