Met de taxi was je er al geweest

Een taxi is altijd een goed idee. Even bellen, of gewoon je app opstarten, 10 minuutjes wachten, en je hoeft je geen zorgen meer te maken over dat laatste glas dat je nog gauw binnenspeelde. Maar ook zonder BOB-controles heeft een taxi meer dan een streepje voor.

Herkenbaar: jij staat te tuffen in de file, terwijl op de busstrook naast je een taxi voorbijrijdt. Dat komt omdat taxi’s een speciale plaats innemen in de verkeerswetgeving. Als dienst van openbaar nut mogen ze, net als bijvoorbeeld voertuigen voor schoolvervoer, in vele gevallen de busstrook gebruiken om sneller op hun bestemming te raken. In verschillende steden gaat dat voorrecht zelfs nog verder: dan krijgen taxi’s een speciale uitzondering om in bepaalde eenrichtingsstraten in beide richtingen te rijden. Dat alles om jou zo snel mogelijk thuis te kunnen brengen.

Bovendien is je taxichauffeur een levende stadsencyclopedie. Waar zelfs GPS het even niet meer weet en je alle kanten tegelijk opstuurt, kent je chauffeur altijd wel die ideale sluiproute / een alternatieve route om het stilstaande verkeer te slim af te zijn. Meer nog: die stadskennis is een integraal deel van de opleiding die hij doorloopt. Zelfs in een gigantische stad als Antwerpen moet een taxibestuurder het hele stratenplan en de vrije tram- en busbanen kennen, om zo uit het hoofd te weten wat de kortste weg is van a naar b. Of wat gezegd van Londen, waar chauffeurs om en bij de 25.000 straatnamen van buiten leren. Indrukwekkend!

Die snelheid is buitengewoon handig, maar de kers op de taart is de veiligheid waar je in een taxi van geniet. Bestuurder word je namelijk niet zomaar – naast veel rijervaring hebben taxi’s ook een speciale vergunning nodig, en zijn ze onderworpen aan strenge regels en controles. Wegpiraten zullen het niet lang uitzingen, want als taxichauffeur heb je nu eenmaal een voorbeeldfunctie.

Foto: Pascal Vyncke, SeniorenNet.be