Taxi’s voor groene mobiliteit

Iets meer dan een jaar geleden deden 50 elektrische taxi’s hun intrede in Brussel. Dit toont duidelijk de bereidheid van de sector aan om de uitdagingen op het vlak van vervuiling en mobiliteit aan te gaan. Deze nieuwe stap ondersteunt de groene strategie van de sector, een strategie waarvan vele aspecten vaak onderbelicht blijven.

In het algemeen geldt de regel dat de vloot om de 3 à 5 jaar vervangen wordt. Dit maakt het mogelijk voor bedrijven om wagens te bestellen die technologisch op punt staan inzake groene energie. Deze wagens moeten ook beantwoorden aan de laatste Europese normen, wat wil zeggen dat hun uitstoot lager ligt dan het gemiddelde. Vergeet ook niet dat taxi’s vaak nagekeken worden om de veiligheid van de passagiers te verzekeren. Deze controles helpen om de taxi in perfecte conditie te houden en zorgen er dus voor dat er geen storingen zijn die kunnen leiden tot een hogere uitstoot. Gezien de aard van de taxisector blijft het de ideale partner om nieuwe technologieën te testen om zo de ecologische investeringen in voertuigen te verbeteren.

De CO2-uitstoot van een taxi ligt lager dan die van een particuliere wagen: hij voldoet namelijk aan de noden van 10 à 20 personen per dag en legt tijdens zijn levensduur meer kilometers af dan een gewone personenwagen. Daarenboven zorgt de technologie van geolocalisatie ervoor dat de dichtstbijzijnde taxi naar een klant gestuurd wordt, wat de hoeveelheid onnodige ritten sterk vermindert.

Of het nu in Parijs is, in Stockholm, of in Buenos Aires, de taxi’s over de hele wereld spannen zich in om het milieu te beschermen. Onlangs nog werd aangekondigd dat de Londense taxi’s zullen overschakelen naar hybride wagens voor het einde van 2017. Vanaf 2018 mag geen enkele taxi die in de Britse hoofdstad rondrijdt nog CO2 uitstoten.

De komst van deze 50 elektrische taxi’s is een stap in de richting van de groene evolutie… maar de sector is niet van plan om daar te stoppen!

Foto: (c) Paul Kelly – Flickr